2012. ápr. 9.

Bruce nem akar többé Batman lenni! - Teljes cikk a VOX-ból!

Már pár napja legépeltem az egészet, úgyhogy itt az egész interjú pár érdekességgel!

Interjú Christian Bale-lel
,Bruce nem akar többé Batman lenni"

A nyár legnagyobb mozipremierjéig ugyan még pár hónap hátra van, de a VOX-nak alkalma nyílt Christian Bale-lel beszélgetni Berlinben, aki ugyan az új Kínai filmjét promózta, de nem zárkózott el A Sötét Lovagos kérdésektől sem,.

Csákvári Géza interjúja



Azért az meglepő, hogy egy amerikai sztár egy államilag finanszírozott kínai filmben szerepel, de nyilván sok előnnyel is jár. Gondolom, azért ezt nem volt egyszerű elintézni.

Szó sincs arról, hogy én jelentkeztem volna, vagy bárkit zaklattam volna, intézze el, hogy egy kínai filmben szerepelhessek. Inkább óriási mázlistaként kerültem bele az eseményekbe: Zhang Yimou (a rendező - a szerk.) eljött Amerikába és megkérdezte, hogy lenne-e kedvem dolgozni vele. Mivel minden színész számára az igazi kihívás az, ha valami újat kipróbálhat, így nem sokat gondolkoztam a pozitív válaszon. De tényleg, ha lehetőség nyílik arra, hogy más kultúrák legjobb művészeivel és történetmesélőivel együtt lehet dolgozni, bolond az a nyugati vagy angolszász sztár, aki az amerikai vagy a brit filmekre korlátozza magát.

Igen, de a Flowers of War eseteben egy színtiszta kínai közegben kellett helytállnod. Ráadásul egy kommunista országban.

Igen, feltűnt, hogy a stáb a heti hét napon át huszonnégy órában dolgozik , elképesztő az az energia és eltökéltség ami ezekben az emberekben megvan. Nincs számukra lehetetlen. Csak a film miatt például hetek alatt felhúztak két stúdiót és egy szállodát. A szerepemet egy elképesztő kínai mester fantáziája szülte meg, aki mindenképpen szerette volna, ha a nyugati világ szimbolikusan jelen van a filmben, amikor Japán meg szállja Kina egy részét A karakterem egyébként pont a nyugati hatalmak akkori viszonyulását jelképezi: egyfajta csavargót játszom, aki megpróbál úrrá lenni a káoszon. Amikor átrágtam magam a forgatókönyvön, több dolgot is javasoltam, hogy élőbbé tegyük azt, és meglepetésemre sok javaslatomat ZhnagYimou el is fogadta.

Végül is A Nap birodalma után szakértőnek számítasz a témában.


Ugyan, dehogy. A nap birodalma egy amerikai produkció volt. Úgy dolgozhattam, mintha egy burokban lettem volna. Steven Spielberg teljesen másképp közelítette a témához, mint egy olyan művész, akinek a személyes érzelmei, sérelmei is vannak ezzel kapcsolatban. Ne érts félre, ez nem kritika akar lenni, soha nem fogok rendezőket összehasonlítgatni.
Nem is lenne értelme mivel mindegyikük egyéni módszerekkel dolgozik. Christopher Nolannel dolgozni a Batman-filmeken vagy Werner Herzoggal a Hajnali mentőakción olyan más élményt jelentettek, mintha ez a két ember különböző bolygókon élne.
Terrence Malickről nem is beszélve. Most készítettem vele legújabb filmjét és azt kell, hogy mondjam: elképesztően intenzív és intim vele a munka, de ad absurdum sokkal könnyebben megértettem Zhang Yimout, aki egyáltalán nem beszél angolul.


Elképzelem azokat a szituációkat, amikor megbeszélitek: nem, te nem akarsz olyan hevesen gesztikulálni és grimaszolni, mindegy egy ázsiai színész.

Hát, voltak vitáink, de nem szóban, hanem ,,játékban''. Egy-egy jelenetet felvettünk többször, valamikor túljátszottam, mint egy kínai színész, mert azt kérte, de talán sikerült meggyőznöm, a kevés olykor több.

Ezt a taktikát Christopher Nolannél is alkalmaztad?


Hát, ha direktben nem is..., az biztos, hogy már nem befolyásol az a naivitás amikor először együtt dolgoztunk. Batman és Bruce Wayne tulajdonképpen két különböző karakter, és folyamatosan egymás limitálják. Ezért szintészként nagyon észnél kell lennem, nem lehetek annyira ,, játékos", mint számos más esetben. Egyszerűen nincs meg a tér hozzá. Ehhez még hozzájön, hogy a Batman-mozik gigaprodukciók, ezért sok olyan ember dolgozik rajta, akinek a feladata a határok és határidők kontrollálása. Meg persze Christopher is egy keménykezű álmodozó, aki nem szereti ha ,,átírják" az álmait.

Számos színész eljátszotta előtted Batmant. Hogy érzed: sikerült hozzátenni valamit a figurához?
Talán igen. A korábbi adaptációk tulajdonképpen távolságtartóak voltak a figurával kapcsolatban, mivel első sörban a jó oldalát emelték ki. Christopher annyiban hűebb az alapanyaghoz, hogy nem volt rest elmélyülni Bruce Wayne sötét és démoni részében. Amire koncentráltunk, az pont az antihős: Bruce nem akar többé Batman lenni, de rákényszerül. Ezek a külső körülmények. Én megpróbáltam azt a belső zavart megérteni és kivetíteni, hogy retteg attól, hogy a ,,denevér" egyszer csak teljesen átveszi a teste és az elméje felett a kontrollt, ugyanakkor teljesen elszakadni sem tud tőle. A következő filmben ezt a feszültséget a végletekig fokozzuk, de többet nem árulhatok el.

Batman mégiscsak szuperhős. Neked van személyes példaképed?

Hogyne, az édesapám. Rendkívüli ember volt, mindig vidám és energiával teli, sosem unalmas. Meghatározta az életem, miatta vagyok az, aki vagyok. Ő tanított meg arra, hogy a színjátszás elsősorban nem technika, hanem életmód. A Nap birodalma után hallani sem akartam róla, hogy folytassam a színészetet. Ő beszélt rá, hogy folytassam.

Te is rábeszéled a lányodat, ha majd arra kerül a sor?


Ha egy mód van rá, nem...

Gyerekkorodban rengeteget utaztál, mivel igazi művészcsaládba születtél. Igaz, hogy a mai napig imádsz csavarogni?

Már nagyon fiatalon megtanultam: egyáltalán nem esek kétségbe, ha utaznom kell vagy egy olyan országban kell eligazodnom, ahol nem beszélnek angolul. A mai napig imádok utazni, nem tudom megérteni azokat az embereket, akik egész életükben nem mennek sehova, mert azt vallják, hogy a fantáziájuk bőven elég nekik. Az én személyiségem nagyon sokat fejlődött azáltal, hogy világot láttam, hogy olyan emberekkel találkoztam, akik nyitottak voltak és életcéljuk, hogy a kultúrájukat megosszák másokkal. Ez csodálatra méltó.
Ezt igazából akkor fedeztem fel, amikor én magam is apa lettem:félredobtam az összes addigi hülyeségemet, hibámat és minden olyan bátorságot, amit fontosnak tartottam, de nem volt az. Azt mondtam magamnak: Nőj fel végre! amióta sikerült, sokkal teljesebb életet élek.


Mi számodra a legnehezebb színészi feladat?

Ha sírni kell. Nagyon nehezen veszem rá magam. Nincs ahhoz a tehetségem, hogy akár ujjcsettintésre elbőgjem magam-tudom sokan képesek erre, de nekem borzasztóan mélyre kell ,,lenyúlnom" ehhez. Tulajdonképpen rettegek azoktól a kollégáktól, akik képesek profin imitálni az érzéseket, mert zavar, sokszor rám kell várni egy-egy emóciókkal teli jelenet felvételénél. Ahhoz, hogy helyt tudjak állni, rengeteg előkészületre van szükség. Lehet, hogy olykor túlzásba is viszem, nemegyszer sokkal jobban elmélyültem egy-egy figurában, mint szükséges lett volna, mert elkezdett a figura személyesen is érdekelni. Meg úgy vagyok vele: a több tudás sosem árt. ha minden részletet ismerek, akkor sokkal több alternatívát tudok kínálni egy rendezőnek és ott van számos dolog, amit nem lehet csak úgy eljátszani, hanem meg kell élni. Igen, akár lefogyni tizenöt kilót. Persze nem mechanikusan: mindennek megvan a maga lelki oka.


Miért vonzanak a ,,sötét" szerepek?

Nem hiszem, hogy direkt ezekre mennék, az emberi természet érdekel.

A The Fighter- a harcosért kapott Oscar változtatott a karriereden?

Gyakorlatilag semmit, ugyanúgy dolgozom tovább, kapom a szerepajánlatokat és kiválasztom, amit a legjobbnak érzek. Sokan azt képzelik, hogy egy Oscar után minden megváltozik és eljön a Kánaán. Ez hülyeség. Egy színész sosem tudja stratégiailag kidolgozni és irányítani a karrierjét, úgy mint egy író vagy egy rendező. De nem is vágyom ilyen felelősségre. Szeretem és várom a meglepetéseket, hogy milyen szerepekkel keresnek meg, aztán pedig a szívemmel választok... Az Oscarral járó elismerésnek inkább a lelki és érzelmi oldalát éltem meg. Jó volt díjat kapni egy olyan szerepért, mely sokat jelentett nekem. Ezt sosem felejtem el.


A szobrot hol tartod?
A hatéves lányom vigyáz rá. Ha jól viselkedek, akkor néha megmutatja nekem.



Korunk egyik legnagyobb filmcsillaga vagy. Hogy viseled a sztársággal járó ,,macerákat"?

Jól! Ezeket a szituációkat jól kezelem, az itt nyert energiákat pedig hasznosítom. Nem érzem átoknak a média figyelmét, ha valaki ezt a szakmát választja, benne van a pakliban, hogy olykor a figyelem középpontjába kerül - ami, igen, lehet akár kellemetlen is. Kínában most megtanultam: egy nyugati sztár sokkal szabadabban mozog, mint egy ázsiai. Például nem tudtam lebeszélni őket, hogy egy testőrt rendeljenek ki mellém. Az a fickó volt a legjobb, ő vigyázott például Obamára, amikor Kínába látogatott. Hiába mondtam nekik, hogy otthon sem tartok testőrt, hajthatatlanok voltak. Ez a fazon ráadásul nem ismerte a tréfát. Mindig előttem ment és szinte minden egyes lépcsőfokot prezentált. Egyszer az utcán sétáltunk, tömeg volt, így lassítottam. Erre ő hátranézett és elkezdte az embereket a nyakuknál fogva félrepakolni, hogy letisztítsa nekem a járdát. Az emberek csak néztek rám, hogy ki az a barom, aki miatt megy a cirkusz. Nem győztem mondani, hogy kösz, de ezt nem kértem. Most persze röhögök rajta, de akkor kínosan éreztem magam. Ehhez képest egy ilyen interjú kellemes időtöltés!



Az új Batman az alkotók szerint

Nolan Bane-ről:
,,Nem igazán ismertem őt. David Goyer hozott egy csomó róla szóló cuccot és belenéztünk a karakterbe. Korábban csak a nevét ismertem, nem voltam tisztában a háttértörténetével. Igazából nagyon fasza figura."

Bale Macskanőről:
,,Amikor Chris megnézte a próbafelvételeket, egyetértett abban, hogy Anne remek munkát végzett. Több szempontból neki volt a legnehezebb feladata. Sokan azt hiszik, hogy a Macskanő szerepe már ki van találva, de én mindig az ő figuráját tartottam a legbonyolultabbnak az összes közül"

Hanz Zimmer a stadionjelenetről és a nagyszabású score-ról
,,Chris és én már korábban előjöttünk a kántálás ötletével. Volt egy gondolatom, hogy több tízezer ember ordít egyszerre."

Caine arról, hogy mit szeretne csinálni Alfredként az utolsó részben.
,,Egy kis akciót. Alfred sosem vette ki a részét semmilyen akcióból."

Gary Oldman arról, hogy Nolan hogyan tudja titokban tartani a részleteket:
,,Az iroda tele van szekrényekkel, bent kell elolvasni a forgatókönyvet, aminek nincs megírva a vége, mivel Christopher személyesen mondja el a befejezést, hogy ne legyen írott alap, ami kiszivároghat"

Nolan arról, hogy ez volt az utolsó Batman kalandja:
,,Próbáltam nem érzelgős lenni a forgatáson, mert az nem segíti a munkámat, de egyértelműen van egy gombóc az ember torkában,ha arra gondol: OK, ez az utolsó alkalom, hogy ezt csináljuk.

1 megjegyzés: