2013. jún. 21.

Clark, aki hőre sem lágyul!

Csütörtökön este meglestem az új Superman filmet, nevezetesen az Acélembert, lássuk a benyomásokat. Első és utolsó figyelmeztetés: A történetre reflektálni nem tudok/ fogok úgy, hogy ne árulnám el a cselekményt: SPOILER ALERT!

Superman, vagy DC rajongók nyilván ismerik a kriptoni történetét, a film a pusztulóban lévő bolygón kezdődik. Akik látták a '78-as változatot, az első fél óra cselekményében nem fognak újat tapasztalni [brake] (bár a teljes filmre is elmondható... gondolom, mivel a múlt héten akartam megnézni a régi változatot, csak ez az első félóra oly mértékben egyezett azzal, amit vártam a MoS-től, hogy be is fejeztem, nehogy előre megtudjam esetleg a cselekményt, nyilván azért a látványban sokkal többet nyújt a mai verzió, és akkor erről:) Nagyon tetszett, ahogy Kriptont ábrázolták, részletgazdag volt, ugyanakkor amikor Kal-El megszületett és felordított az az élőlény a pusztában a háttérben a fellegvárral... komolyan az Oroszlánkirályt juttatta eszembe. Russell Crowe is gondolom örült, hogy ennyi akciójelenetben lehetett része, és hogy a karakter halála ellenére fontos szerepet játszott továbbra is tudatának továbbvitelével a "Magány Erődjébe". (Illetve egy amolyan pendrive szerű szerkezetbe, amit megfelelő helyre dugva Nemcsák Károly 10000 forint nélkül is csodálatos dolgokat művelhetne.) Tetszett, ahogy a filmet felépítették, a Clark/Kal gyerekkorára való visszaemlékezések történetbe építése sem zavarta a cselekményt, kicsit azonban azt kell mondjam, hosszúra sikerült a felvezetés, de azt hiszem a Batman Begins-ben is ez volt az érzésem, elég sok idő telik el ott is, amíg Bruce Wayne magára ölti végleges maskaráját, asszem kb egy óra (ki lehet javítani), most azért az akcióra kb 1,5-et várni kellett, mellettem ülő haverom legalábbis ezt közölte. Egyébként sok fordulatot nem kell várni a cselekménytől, szép lineárisan halad a kriptoni pusztulástól a földönkívüliek megismeréséig. És el lehet találni, hogy mikor gyorsul fel a történet, épp említett nézőtársam súgta, hogy lehetne valami már (akció), mikor mondtam egy szófordulat után (gebedjek meg, de most nem jut eszembe), hogy figyelj, most milyen zseniális átkötés lenne, ha jönne Zod tábornok (a főgonosz, aki megölte Kal apját, majd megmenekülve a fantomzónából a Földet nézte ki, hogy újjáépítse Kriptont), és Zod nem is késlekedett, be is játszotta nekünk a fenti trailer alatt futó üzenetkéjét. Kicsit Kriptonról: fejlett civilizáció, túlnépesedés, felfedezőhajók indulnak az univerzumba (Földre is, de itt csak a hajó maradt meg, mely a Magány Erődje ebben az adaptációban), a kolóniák elpusztulnak, elfogy a nyersanyag, mélyre fúrnak otthon (tisztára mint a törpök...), aztán instabil lesz a bolygómag, és bumm, hát nem Chocapic lesz, de csinnadratta, pusztulás, ami a bolygónak, valamint az áruló Zod fantomzóna-beli (fekete-lyuk egyszerűen, e szociális kiűzetés hosszabb nevét egy nézésre nem sikerült megjegyeznem) fogságának. A népesség már régóta szabályozott, amolyan Mátrixban látott mesterséges méhekben táplálják a babucikat, és nevelik őket annak, aminek akarják, szóval ha épp 10 munkásra van szükség, akkor azt kreálnak. Ez az eleve lerendelt életpálya (predesztináció... kálvinizmus, nem akarok itt bele- meg messze menni, de érdekes, hogy Superman is 33 éves, krisztusi kor, és hát ő egy messiás, ahogy rá tekintenek, - persze az általa okozott bajtól óv meg -, de ezek az alkotók szavai az Empire magazin cikkéből... vannak még ilyen gyöngyszemek, majd kitérek rájuk) visszaköszön Zod felfogásában is. Ő egy katona. Az a feladata, hogy a népét védelmezze, és most az ellenség a kihalás, nyilván egész életét annak szentelte, hogy megóvja a kriptoniakat érzelmek nélkül, mi mást tehetne. A végére persze elveszti a fejét, hisz Kal megfosztja az utolsó reményétől is, meg kellett ugyebár egy epikus küzdelem a végére. A karakterek, ruhák, jelmezek kidolgozása elsőrangú, ezzel sokat nem is foglalkoznék.
Lois Lane... vörös hajjal először, nos kissé fura volt, de ezt már egy éve tudjuk. Valószínűleg ő a világ legrámenősebb újságírója, mert olyan helyeken járt, hogy csak na. Tetszett az, hogy az alkotók nem bohóckodtak azzal, hogy Kal-El-t egy szemüveggel Clark Kentté alakítva a titkos énje titkos marad. Lois tudja végig, vagyis kinyomozza, hogy ki a titokzatos férfi, aki annyi mindenkit megmentett már. Emlékszem a 2006-os Superman-ben Loisnak gyereke volt Superman-től, de Clark-ra nézve még egy pillanatig sem gondolkodott el azon, hogy látta-e már más gúnyában (vagy nélkül) a férfit. Film közben kicsit zavart, hogy ő tudta, hogy kell megállítani az idegeneket, persze most elgondolva nyilván Kal apja, Jor-El (Russell Crowe) közölte vele, és hát egy hősnek nyilván valami szuper okos megmenteni való bige jár. Rendben volt a csaj na.    
Az a kulcs, amit pendrive-nak tituláltam végül kulcsszerepet játszott, érdekes, hogy valószínűleg volt egy rugós tag a terminálok végén, amiért tövig be kellett dugni az eszközt, erre persze nem jön rá egyből az ember, még a Szuperember sem, kétszer el lehetett játszani, hogy ezzel húzva az időt keltettek feszültséget.

Képességek: megtartották a képregényből származó sárga nap ad erőt alapot, meg kisebb gravitáció, tisztább légkör, jól elmagyarázták gyakorlatilag.
S: már a '78-as verzióban is más volt minden család jelképe, ott nem tudom (nagyon pinduriként láttam, múlt héten meg ugye abbahagytam) mit jelentett, itt a reményt jelképezte. Easter egg-kavalkád: A baba hajója: amikor a magány erődjében Kal-nak elmeséli apja tudata, hogy hogy került a Földre, az animációban a hajó nem úgy néz ki, mint a filmben, hanem úgy mint a '78-as verzióban, tehát egy gesztenye. Lexcorp: az olajszállító kamionok tartályának oldalán olvasható, Lex Luthor, Superman ádáz ellensége tehát az alakuló DC-univerzum része Wayne enterprises: a Zod-dal való végső csata közben látható ez is a műholdon, Batman szintén része e világnak. Érdekességek még: Welcome to the planet: az angol verzióban Lois így köszönti Clarkot, amikor belép a Daily Planet-hez újságírónak Szarkofág üres: A hajón (magány erődje) az egyik szarkofág bizony üres volt, míg a többiben csontvázak voltak... hmmm... hmmm

B. Roland

Cax:
Ahogy láttam volt négy dolog amihez a Mátrix adta az ötleteket. Ezeket az "Easter Egg"-eket most megosztanám veletek.

-Az első az a digitális kijelző, amivel a kriptoniak beszélnek, amivel Jor-el is beszél, mikor lelövi Zod embereit. Na az tisztára mint amikor Neo elmegy a gépek városába és könyörög a békéért.

-A kriptoni gyermekek "lombikja" olyan, mintha a "Végtelen mezőket" láttam volna, csak éppen a víz alatt.

-A Smallville-i csata elején mikor Superman és Faora egymásnak feszül, a jól megszokott ökölbeszorítós hú de kemények vagyunk mozdulatsor.

-Az utolsó pedig az, amikor Superman azzal a terraformáló szerkezettel küzd. Teljesen olyan volt, mintha összegyúrták volna a gépek vezetőjét és egy őrszemet.

FIGYELEM: A név nélküli kommentek, mondanivalótól függetlenül azonnal törlésre kerülnek. - Cax

3 megjegyzés:

  1. Na végre egy értelmes kritika! Nem csak azért mert kedvelem Superman karakterét, hanem nem volt elfogult, így szar és úgy szar mondatokkal, tény, hogy történetileg szerintem se lehetne jobban felépíteni, meg minek újra bemutatni egy olyan filmet A-tól Z-ig amit lényegében tényleg mindenki ismer már. Nekem is sikerült megnéznem a filmet én azt kaptam amire számítottam. A kritikus szakmát amúgy is rühellem, néha vérlázító ahogy egy filmről vélekednek :D Töb, mint 30 évet kellett arra várni, hogy egy remek Superman-es film a mozikba kerüljön, amiben tényleg brutális harc volt. Ebben nem téved senki, aki azt mondja, hogy a Bosszúállókat kenterbe veri a végén lévő Zod vs Kal-El harc. Szerintem nagyon rendben van a film. Egyértelmű, hogy kell folytatás :)
    Üdv!

    VálaszTörlés
  2. én úgy gondolom hogy a film felépítése nagyon hasonlít a Batman: kezdődikre.
    Oda vissza megyünk az időben, megismerjük a karaktert utána jön Zod.
    én csak remélni tudom, hogy a folytatás is Batman mintán fog alapulni azaz Az Acélember 2 olyan jó lesz mint a Sötét Lovag

    VálaszTörlés
  3. Az üres "szarkofág"-hoz csak ennyi: létezik egy előzmény képregény a filmhez: http://screenrant.com/man-of-steel-prequel-comic-movie-spoilers/ ezen a linken el lehet olvasni az összefoglalást.
    Ami a filmet illeti, én csalódtam, nem ezt vártam a beharangozásból (bár nagyobbat csalódtam a Sötét lovag: Felemelkedésben). Úgy érzem, túl nagy nyomás volt itt a filmkészítőkön: mindenáron egy "realisztikus képet akartak festeni a franchise-ról, kényszeresen szeretnének egy JL filmet; ráadásul olyan érzésem volt, mintha Snydert megfojtaná Nolan. Az atmoszféra tipikus "depis" volt, annyira Nolan. A visszaemlékezések eléggé zavaróan voltak megcsinálva, túl sok volt az akciójelenet (szinte csak abból állt ki, olyan mint egy PC játék!!!), Loisnak meg mindig pont a baj közepén kell lennie... Kent papát feláldozni felesleges volt, arról már ne is beszéljünk,hogy pont a semmiből került elő a hurrikán... Klisék uralkodnak mindenhol, de humort nem nagyon tudtak belecsempészni. Egyedül Henry Cavill-nek örülök, Reeve után ő az aki még játszani is tud, nemcsak jól néz ki, bár a "szemüveges" Clakjától kicsit félek, nem lesz hiteles. Remélem, lazábbra veszik a többi DC filmet, mert csak nyögés lesz a vége. Ez a jó a Marvel filmekben: lazán, olykor humorosan, színesen mutatják be a fiktív karaktereket, nem kell itt folyton a realitásban gondolkodni, bár a túloldalra sem kell átesni...

    VálaszTörlés